Hotell och reception – bas Klassrum
Hotell och Turism
Klassrum, dag, 500 poäng
Hotell och reception – bas Klassrum
Arbetsuppgifter
När du arbetar i en reception så är du hotellet, företagets eller myndighetens ansikte utåt och ofta den första som kunden möter. Arbetsuppgifter i receptionen på ett företag eller en myndighet är ofta att hjälpa kunder att hitta rätt och få rätt information. Vanliga arbetsuppgifter är också att svara i telefon och på mail när kunder ställer frågor. Arbetsuppgifter i en hotellreception är att ta hand om bokningar, svara på gästernas frågor och hjälpa dem att få en bra vistelse på hotellet. Arbetstider kan variera beroende på arbetsplats då vissa hotell även har nattöppen reception.
Förmågor
Som receptionist är det bra att vara serviceinriktad, stresstålig, noggrann och ha lätt att samarbeta med andra. Det är ofta även bra om du kan tala flera språk.
Framtidsutsikter på arbetsmarknaden
Arbetsförmedlingen tar fram prognoser för arbetsmarknadens behov. Klicka på länken för att se Arbetsförmedlingens prognos för Receptionist.
Länk: Prognos Receptionist
Ämnes-/kursplan
HTXAAE (Länk till extern sida.)
Anmälningskod
HTXAAE-KD
Skolform
Gymnasial utbildning
Antal Kursstarter: 1